Скарбничка вчителя

 

Гра-ходилка «Країною літер»
Ходилка – мабуть, одна з найулюбленіших ігр більшості дітей. Тож чому б не використати її принцип для вивчення абетки!
Для того, щоб зіграти в таку настільну гру, вам знадобляться: ігрове поле зі стежкою з літер (необов'язково у тому порядку, в якому вони є в абетці!), фішки за кількістю гравців (до 6 осіб) та ігровий кубик.

Приклад буквеної ходилки з ресурсу «Навчалочка»
Принцип гри: Учасники гри в узгодженій послідовності кидають кубик та рухаються на ту кількість кроків, яка випала на грані кубика. «Потрапивши» на певну букву, учасник має назвати слово, яке з неї починається.
Для того, щоб ускладнити гру, можна попередньо обрати певну тему і називати слова, обмежені цією тематикою. А для того, щоб гра стала ще більш захопливою, можна додати стрілочки, які дозволяють учасникам як  рухатись вперед, так і повертатися на кілька кроків назад.
Ігрове поле можна створити з літер іноземної мови (англійської, французької тощо).
Гра «Філворд»
Гра корисна для дітей та дорослих, оскільки дозволяє тренувати увагу, розвивати інтелект і вивчати нові слова.
Принцип гри: Послідовно рухаючись у певному напрямку ігровим полем, утвореним буквами, потрібно знайти та виокремити відповідні слова.
Цю гру можна використати як один з етапів командного змагання, під час якого на відгадування прихованих слів відводиться певний час і виставляються бали за кількістю знайдених. Або час спливає тоді, коли певній команді вдалось віднайти всі слова на ігровому полі.
 
Приклад завдань філворда
Заготовки для філворду можна створити за допомогою генератора філвордів, причому в такий спосіб можна створювати власноруч філворди не лише українською, але й іншими мовами. Наприклад, вчителям англійської мови такий генератор стане в пригоді для перевірки засвоєння нових слів з будь-якої теми.

Вчимося букви та звуки українською мовою - Розвиваючі мультики для дітей




















   Значна кількість дітей досить важко опановує навичку читання. Це практично перша «висота», яку неодмінно треба взяти кожному. Однак шлях до підкорення своєї першої «вершини» буває не дуже легким, тому школярі вчаться читати переважно не надто наполегливо.
     За програмою Нової української школи вивченню абетки та оволодінню навичками читання присвячена більша частина навчального року. Пропоную  ідеї навчальних прийомів та ігор, за допомогою яких можна перетворити вивчення букв на дійсно захопливий процес! Добірка прийомів та ігор, які, розвиваючи логіку, спостережливість і творчі здібності, дозволяють швидко запам'ятати абетку та у невимушеній формі опановувати навички  читання.

Практичні прийоми для вивчення абетки
      За допомогою пропонованих завдань учні вчаться швидко вирізняти окремі букви з-поміж усіх інших, запам'ятовуючи їх за формою. Такі вправи сприяють розвитку дрібної моторики та логіки.
Вправа «Лабіринт»
     Принцип виконання: Запропонуйте учням пройти лабіринт уявною стежкою.
Варіант А) 
     Лабіринт розташований всередині самої букви.
Безкоштовні шаблони лабіринтів всередині всіх літер української абетки можна завантажити тут.
Варіант Б)
     Ігрове поле складається з різних букв, а стежка – певна буква, послідовно розфарбовуючи кожен «крок» якої, можна рухатись від старту до фінішу.
     Шаблони буквених лабіринтів у PDF-форматі для всіх букв абетки можна знайти за цими посиланнями:
Варіант В) 
     Необхідно прокласти шлях із послідовності літер в абетці. Від кожної літери до наступної є тільки один правильний напрямок, який необхідно позначити, намалювавши стрілки або зафарбувавши всі квадратики по порядку від першої літери «А» до останньої «Я».
     Кілька літер у завданні пропущені, учень має їх написати самостійно (можна скористатися підказками – порядковими номерами букв в абетці).
     Шаблони завдань з літерами української абетки можна безкоштовно завантажити тут, а англійської – тут.
Вправа «Знайди літеру»
      Принцип виконання: Запропонуйте учням знайти і виокремити із переліку друкованих літер на аркуші лише потрібну букву, розфарбувавши її у певний колір (шаблони завдань з українськими та  англійськими літерами можна завантажити, перейшовши за гіперпосиланнями).
Вправи «Розпізнай та вкажи»
      Принцип виконання: Запропонуйте школярам виконати такі завдання:
 Відтворити букви алфавіту за клітинками.
 Назвати предмети, які мають форму, подібну до букв.
 ᴥ Зібрати букву з певних елементів.
 Розфарбувати області, в яких позначена відповідна буква.
   Більше практичних завдань для вивчення букв української абетки можна знайти  тут, більшість з них безкоштовні для скачування.
   Для вивчення англійських літер багато інтерактивних завдань можна знайти тут.
Настільні ігри
Гра «Танграм»
      Китайська гра «Танграм» – це головоломка, що складається з 7 гральних кісток-танів, кожна з яких є пласкою геометричною фігурою (5 трикутників різних розмірів, 1 паралелограм і 1 квадрат).
      Зовнішній вигляд танів Танграму та приклади складених головоломок
Принцип гри: Сенс головоломки полягає в тому, щоб, склавши разом усі  фігури-тани, відтворити певну форму (в нашому випадку необхідно скласти певну букву абетки). У такий спосіб можна викласти силует людини, цифри тощо. Головна умова – обов'язково потрібно використати всі 7 танів, причому накладати їх один на один не можна.
      Один із варіантів використання цієї гри під час вивчення абетки – запропонувати учням за допомогою семи танів скласти фігурку тварини, назва якої починається на певну літеру.
     Ця гра відмінно розвиває уяву, логіку та спостережливість, стимулює розвиток образного і просторового мислення (приклади складання танграмів на всі букви українського алфавіту можна знайти тут).
Гра «Розгадай кодування»
     Усім дітям надзвичайно подобається створювати та розгадувати шифри! Тому використання такого прийому під час вивчення абетки та опанування навичок читання дозволить перетворити навчання на цікаву гру!
     Для того, щоб організувати гру, підготуйте попередньо ігрове поле з абетки, кожна буква якого буде мати власний порядковий номер.
    Відповідно до порядкового номера букв у абетці складіть їх шифри.
    Принцип гри: Об'єднайте клас у кілька команд, кожна з яких отримає власне ігрове поле та зашифровки (вони будуть однакові у всіх команд). Запропонуйте командам позмагатися у швидкості розшифровки прихованих слів. Окрім того, такий прийом можна використати, як один з етапів квесту.
     Граючи у «Розгадай кодування», можна використовувати кілька прийомів. Дітям надзвичайно подобається створювати нові слова чи розгадувати ті, в яких букви поміняли місцями. Такий прийом називається анаграмою. Слова-переробки можна створювати самостійно чи використовувати спеціальні генератори анаграм.
Гра-ходилка «Країною літер»
     Ходилка – мабуть, одна з найулюбленіших ігр більшості дітей. Тож чому б не використати її принцип для вивчення абетки!
     Для того, щоб зіграти в таку настільну гру, вам знадобляться: ігрове поле зі стежкою з літер (необов'язково у тому порядку, в якому вони є в абетці!), фішки за кількістю гравців (до 6 осіб) та ігровий кубик.
     Принцип гри: Учасники гри в узгодженій послідовності кидають кубик та рухаються на ту кількість кроків, яка випала на грані кубика. «Потрапивши» на певну букву, учасник має назвати слово, яке з неї починається.
     Для того, щоб ускладнити гру, можна попередньо обрати певну тему і називати слова, обмежені цією тематикою. А для того, щоб гра стала ще більш захопливою, можна додати стрілочки, які дозволяють учасникам як  рухатись вперед, так і повертатися на кілька кроків назад.
     Ігрове поле можна створити з літер іноземної мови (англійської, французької тощо).
Гра «Філворд»
     Гра корисна для дітей та дорослих, оскільки дозволяє тренувати увагу, розвивати інтелект і вивчати нові слова.
     Принцип гри: Послідовно рухаючись у певному напрямку ігровим полем, утвореним буквами, потрібно знайти та виокремити відповідні слова.
     Цю гру можна використати як один з етапів командного змагання, під час якого на відгадування прихованих слів відводиться певний час і виставляються бали за кількістю знайдених. Або час спливає тоді, коли певній команді вдалось віднайти всі слова на ігровому полі.
Приклад завдань філворда
    Заготовки для філворду можна створити за допомогою генератора філвордів, причому в такий спосіб можна створювати власноруч філворди не лише українською, але й іншими мовами. Наприклад, вчителям англійської мови такий генератор стане в пригоді для перевірки засвоєння нових слів з будь-якої теми.
Гра «Склади слова»
    Для цієї гри можна роздрукувати окремі букви, шаблони складів чи певні зображення.
Підготуйте фішки за кількістю учасників гри, ігрове поле – розграфлений прямокутник (по горизонталі кількість клітин, як і учасників, по вертикалі – 8-15 клітин) – та закриту ємність, в яку потрібно покласти попередньо роздруковані літери/склади/зображення.
   Принцип гри: У заздалегідь узгодженій послідовності учні мають витягати картку та називати слово, яке починається з букви чи складу, які зображено на картці (можна ускладнити гру та обмежити слова певною темою).
   Якщо учень правильно називає слово, то він робить крок вперед на ігровому полі, якщо ні – залишається на місці. Перемагає той, хто першим досягає фінішу.
   Як різновид гри можна використовувати тільки зображення, тільки склади або зображення разом із складами. В такому випадку ігрове поле буде мати аналогічний вигляд, а ось принцип гри трошки відрізнятиметься: той, хто зможе з перших складів назви зображення зібрати слово, той робить своєю фішкою крок уперед на ігровому полі. Перемагає той, хто першим дістанеться фінішу.
   Найвищих результатів можна досягти тоді, коли сам процес навчання захоплює школярів! Якнайкраще цьому сприяють ігрові прийоми. Тож застосовуйте різноманітні ігри для навчання учнів молодшої школи, створюйте захопливу творчу атмосферу в класі!

Настільні ігри

Гра «Танграм»
Китайська гра «Танграм» – це головоломка, що складається з 7 гральних кісток-танів, кожна з яких є пласкою геометричною фігурою (5 трикутників різних розмірів, 1 паралелограм і 1 квадрат).
 
Гра «Розгадай кодування»РОМАШКА ЗАПИТАНЬ (або ромашка Блума)
    Коли використовувати
  Мета цього методу – навчити учнів усвідомленого та цілеспрямованого формулюванню запитань різного типу.
  Його доречно використати у вступній частині уроку, коли учні формулюють запитання до нової теми, оголошеної вчителем, а потім шукають на них відповіді, використовуючи матеріал підручника або інших джерел інформації.
  В основній частині уроку ромашка використовується після першого знайомства з темою за підручником для осмислення нової інформації, її систематизації.
   Як використовувати
  Ромашку вчитель виготовляє (малює на дошці) попередньо таким чином, щоб вона була достатнього розміру, щоб всім учням було видно, що написано на її пелюстках. Саме на них вчитель пише запитальні слова, спираючись на які учні формулюють запитання до теми. Під час використання учні можуть «відривати» пелюстки, дарувати одне одному.
    Ромашка Блума

  «Ромашка» складається з шести пелюсток, кожна з яких містить певний тип запитання. Таким чином, шість пелюсток – шість запитань:
1. Знаннєві (прості) запитання – запитання, відповідаючи на які, потрібно назвати якісь факти, згадати і відтворити певну інформацію: “Що?”, “Коли?”, “Де?”, “Як?”.
2. Уточнюючі запитання (на розуміння). Такі запитання зазвичай починаються зі слів: “Тобто ти кажеш, що …?”, “Якщо я правильно зрозумів, то …?”, “Я можу помилятися, але, по-моєму, ви сказали про …?”. Мета цих запитань – дати учневі можливості для зворотного зв’язку щодо того, що тільки що сказано вчителем (або написано у тексті). Іноді їх ставлять з метою перевірки сприйняття учнями інформації, яка є у повідомленні.
3. Практичні запитання. Цей тип запитання спрямований на встановлення взаємозв’язку між теорією і практикою: “Як можна застосувати …?”, Що можна зробити з …? “,” Де ви в звичайному житті можете спостерігати …? “,” Як би ви були на місці героя оповідання? “.
4. Інтерпретаційні (синтезуючі) запитання. Зазвичай починаються зі слова “чому?” і спрямовані на встановлення причинно-наслідкових зв’язків. “Чому листя на деревах восени жовтіють?”. Якщо відповідь на це запитання відома, воно з інтерпретаційного “перетворюється” на знаннєве. Отже, цей тип питання спрацьовує «тоді, коли у відповіді присутній елемент самостійності».
5. Оціночні запитання. Ці запитання спрямовані на з’ясування критеріїв оцінки тих чи інших подій, явищ, фактів. “Чому щось добре, а що погано?”, “Чим один урок відрізняється від іншого?”, “Як ви ставитеся до вчинку головного героя?” і т.д.
6. Творчі запитання. Цей тип запитання найчастіше містить частку “б”, елементи умовності, припущення, прогнозу: “Що змінилося б …”, “Що буде, якщо …?”, “Як ви думаєте, як буде розвиватися сюжет в оповіданні після …? “.
   Які є варіанти використання
  Організація роботи за цим методом передбачає, наприклад, наступне:
Крок 1. Вчитель готує «ромашку» з кількістю пелюсток згідно з кількістю учнів/пар/груп, які будуть формулювати запитання.
Крок 2. Учням пропонується обрати одну з пелюсток і сформулювати запитання саме того типу, який вказано на пелюстці, до тексту/теми, з яким працюємо на уроці.
Крок 3. Складається список запитань, на які учні мають знайти відповіді, працюючи на уроці.
Наприклад, метод можна використати під час роботи з оповіданням В. Сухомлинського «Наїлися, встали і пішли». (Я у світі. О.В. Тагліна, Г.Ж. Іванова, 4 клас. Харків, «Ранок» 2015. – С.38)
  На «пелюстках ромашки» варто підготувати запитальні слова/вирази:
● «Хто…?» «Що…?»
● «Якщо я правильно зрозумів/ла, …?»
● «Як би ви були на місці героя оповідання, …?»
● «Чому…?»
● «Що б змінилося, якби…?»

● «Чи правильно …?»ШІСТЬ КАПЕЛЮХІВ МИСЛЕННЯ ДЕ БОНО

     Сам прийом було запропоновано британським письменником, психологом та спеціалістом з творчого мислення Едвардом де Боно у 1985 році. Основою цього підходу є концепція паралельного мислення.
Скрайбінг-притча про 6 синів капелюшника 
     Метод дозволяє структурувати і зробити набагато ефективнішою будь-яку розумову діяльність, як особисту, так і колективну, особливо для ситуацій розв’язання проблем та прийняття рішень.

     В основі «Шести капелюхів» лежить ідея паралельного мислення. Традиційне мислення ґрунтується на полеміці, дискусії і зіткненні думок. Однак при такому підході часто виграє не найкраще рішення, а те, яке найуспішніше пропагувалося в дискусії. Паралельне мислення – це мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують.

       Білий капелюх: інформація

Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація?

Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію.

У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.

        Жовтий капелюх: логічний позитив

Символічне відображення оптимізму.

Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Чому це спрацює?

Вимагає переключити свою увагу на пошук переваг і позитивних сторін ідеї, яка розглядається.

      Чорний капелюх: критика

Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність.

Дозволяє дати волю критичним оцінками, побоюванням й обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, нею не зловживати.

         Червоний капелюх: почуття та інтуїція

І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?

У режимі червоного капелюха в учасників (якщо це колективне обговорення) є можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити далі.

      Зелений капелюх: креативність

Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції.

Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, взагалі, даємо креативності зелене світло.

      Синій капелюх: управління процесом

Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.

Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують на початку сесії для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.

  Особливості організації:

Принцип організації інтелектуальної діяльності в режимі технології «Шість капелюхів мислення» полягає в тому, що кожен учасник або група учасників у процесі обговорення проблеми «одягає» капелюх певного кольору і мислить так, як «вимагає» колір одягнутого капелюшка.

  Яка послідовність «приміряння» капелюхів?

  Першим слід вислухати Білий капелюх – життя вимагає передовсім ознайомлення з інформацією про предмет обговорення.

  Останнім потрібно вислухати Синій капелюх.

Після Чорного варто надати слово Жовтому – це урівноважить думки й оцінки.

   Послідовність «виступів» капелюхів іншого кольору підкаже активність учасників обговорення.

   Послідовність визначається виходячи зі змісту завдання або проблеми, що необхідно вирішити. 

Корисні освітні ресурси.


Корисні посилання на освітні ресурси.


Відео -уроки по НУШ.






Немає коментарів:

Дописати коментар